Ενα μεγαλόπνοο πλάνο κόστους 40 εκατ. ευρώ αποτελεί τη λύση της Μαδρίτης στο πρόβλημα της ρύπανσης και της αυξημένης κυκλοφορίας. Ως το τέλος του 2016, η Μαδρίτη θα έχει επιτέλους το δίκτυο ποδηλατοδρόμων που της αξίζει. Λίγο πριν από την αλλαγή του χρόνου, η δήμαρχος Manuela Carmena ανακοίνωσε πως το σχέδιο ανάπτυξης των ποδηλατοδρόμων αποτελεί μια ευπρόσδεκτη και πολύτιμη αλλαγή για το μέλλον της πόλης.
Η Manuela Carmena που εξελέγη τον Ιούνιο του 2015, είχε εντάξει στα σχέδιά της δράσεις για την ανάπτυξη της χρήσης του ποδηλάτου και οι δράσεις αυτές έχουν πλέον και προϋπολογισμό, ο οποίος ανέρχεται στα 40 εκατ. ευρώ για 33 νέους ποδηλατοδρόμους. Kάποια δειλά βήματα είχαν ξεκινήσει με την πρώην δήμαρχο, Ana Botella, στις ημέρες της οποίας λειτούργησε το πρώτο σύστημα bike sharing και δημιουργήθηκε δίκτυο 70 χιλιομέτρων ποδηλατοδρόμων. Ο συνολικός προϋπολογισμός ήταν μόλις 600.000 ευρώ, γεγονός που αποδείκνυε πως η επένδυση ήταν ελάχιστη και πως το μόνο που είχε κάνει στην πράξη ο δήμος ήταν να ορίσει τους «ποδηλατοδρόμους» με μπογιά και να κάνει μια απλή σήμανση.
Οι διαδρομές αυτές συχνά χρησιμοποιούσαν όχι τον ίδιο τον δρόμο, αλλά μια λωρίδα στα πεζοδρόμια, γεγονός που προκαλούσε εντάσεις στη σχέση με τους πεζούς και τελικά τα αποτελέσματα δεν ήταν σημαντικά για την ισπανική πρωτεύουσα. Σήμερα, λιγότερες από το 1% των ημερήσιων διαδρομών στην πόλη πραγματοποιούνται με το ποδήλατο, ενώ παράλληλα τα ποσοστά μόλυνσης έχουν φτάσει σε τέτοια ύψη, που ο δήμος έχει επιβάλει περιορισμούς στη χρήση των αυτοκινήτων προσφέροντας, κάποιες ημέρες, δωρεάν μετακινήσεις με τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Η αλήθεια βέβαια είναι πως η Μαδρίτη κάνει προσπάθειες προκειμένου να μειώσει τη χρήση του αυτοκινήτου στο κέντρο της. Για παράδειγμα, από τον Ιανουάριο του 2015, έχει απαγορεύσει την είσοδο στον κεντρικό δακτύλιο σε όσους δεν διαθέτουν αποδεδειγμένα θέση στάθμευσης, μέτρο που ελάφρυνε σημαντικά το εξαιρετικά επιβαρυμένο κέντρο. Συνολικά όμως, το συγκεκριμένο μέτρο δεν ήταν αρκετό για να ελαφρύνει την κίνηση στην ευρύτερη περιοχή του κέντρου. Το νέο δίκτυο ποδηλατοδρόμων, το οποίο ετοιμάζεται, έχει ως στόχο την ουσιαστική ανάπτυξη της χρήσης του ποδηλάτου ως μέσου μετακίνησης, με σκοπό φυσικά τη μείωση της χρήσης του αυτοκινήτου.
Για τον λόγο αυτό το δίκτυο θα αναπτυχθεί αποκλειστικά στο οδόστρωμα, ενώ θα χρησιμοποιεί και κάποια πάρκα. Παράλληλα, θα προσφέρει ασφαλείς λωρίδες κυκλοφορίας ποδηλάτου σαφώς διαχωρισμένες από την κίνηση. Η αυξημένη αίσθηση ασφάλειας που θα παρέχει το δίκτυο ποδηλατοδρόμων στους πολίτες είναι βέβαιο πως θα πείσει αρκετούς να επιστρέψουν στην απολύτως λογική και προφανή επιλογή του ποδηλάτου για τις κοντινές τους μετακινήσεις.
Μπορεί ακόμη να είναι δύσκολο να φανταστεί κάποιος τη Μαδρίτη μια μελλοντική Κοπεγχάγη, όμως η δήμαρχος μοιάζει αποφασισμένη να δει σοβαρά το θέμα ποδήλατο.
Πηγή:
http://www.kathimerini.gr/844906/article/politismos/polh/h-madrith-ependyei-sta-podhlata
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου