Η καμπάνια “Με Ποδήλατο στη Δουλειά” είναι μία ιδέα που υλοποίησε ο Αλέξανδρος Αθανασόπουλος, με στόχο να προωθήσει την χρήση του ποδηλάτου ως μέσο μετακίνησης προς και από τους χώρους εργασίας.
Από την Μαριαλένα Σαρρή
Η καμπάνια αποτελείται για έναν ετήσιο άτυπο διαγωνισμό, χωρίς έπαθλα, που γίνεται κάθε Μάιο και φέτος πραγματοποιείται από τις 15 Μαϊου ως τις 14 Ιουνίου.
Ο στόχος της καμπάνιας, προβάλλοντας τις εταιρίες που συμμετέχουν και τους τους εργοδότες που την υποστηρίζουν, είναι αφενός μεν να ενθαρρύνει τους εργαζόμενους να υιοθετήσουν την χρήση του ποδηλάτου για τις μετακινήσεις από και προς την εργασία τους και αφετέρου δε, να αποτελέσει κίνητρο για τους εργοδότες να ενθαρρύνουν τους υπαλλήλους τους φτιάχνοντας υποδομές που τους διευκολύνουν δημιουργώντας έτσι μία ποδηλατική κουλτούρα στους χώρους εργασίας.
Πώς λειτουργεί:
Ο κάθε εργαζόμενος μπορεί να συμμετέχει στην καμπάνια, είτε ατομικά, είτε ως μέλος μίας ομάδας που αποτελείται και από άλλους εργαζόμενους, καταγράφοντας τις διαδρομές και τα χιλιόμετρα που κάνει για ένα μήνα, προς και από τη δουλειά με το ποδήλατό του, στην ιστοσελίδα της καμπάνιας, www.biketowork.gr
Η καμπάνια λειτουργεί καλύτερα ως ομαδική προσπάθεια. Οι ομάδες μπορούν να αποτελούνται από 1-4 ποδηλάτες και να ανήκουν, προαιρετικά, σε μια εταιρία ή οργανισμό. Όποιος θέλει μπορεί να οργανώσει μια ομάδα και να παρακινήσει και τους συνεργάτες του να συμμετέχουν.
Αν μία ομάδα συμπληρώσει τα μέλη της και υπάρχουν και άλλα άτομα που ενδιαφέρονται να συμμετέχουν, τότε μπορούν να φτιάξουν και δεύτερη και τρίτη ομάδα. Ένας οργανισμός ή μία εταιρία μπορεί να συμμετέχει άλλωστε, με απεριόριστο αριθμό ομάδων.
Τα χιλιόμετρα και οι διαδρομές των μελών της ομάδας προστίθενται στην ομάδα. Οι ομάδες συναγωνίζονται μεταξύ τους με κριτήριο τον συνολικό αριθμό διαδρομών της ομάδας.
Αν κάποιοι θέλουν να κάνουν την διαδρομή από και προς την εργασία τους μαζί με άλλους, μπορούν να το κάνουν και αυτό. Μάλιστα είναι καλή πρακτική αφού επιτρέπει στους καινούργιους ποδηλάτες να κάνουν τη διαδρομή, μαζί με κάποιον πιο έμπειρο.
Κάθε ομάδα ή και κάθε μεμονωμένος ποδηλάτης, μπορεί να ανήκει σε μια πόλη. Τα χιλιόμετρα και οι διαδρομές των ομάδων, μελών και εταιριών, της εκάστοτε πόλης προστίθενται και αυτά στις καταχωρήσεις χιλιομέτρων της πόλης, ώστε να δημιουργείται συναγωνισμός και μεταξύ των πόλεων. Τα στατιστικά των πόλεων κανονικοποιούνται αναλογικά με τον πληθυσμό τους, για να μπορούν οι μικρές πόλεις να συναγωνιστούν με μεγάλες πόλεις.
Ο διαγωνισμός είναι ανοικτός στον καθένα που θέλει να πάει στη δουλειά με ποδήλατο τουλάχιστον μια φορά κατά τη διάρκεια του Μαΐου. Η μετακινήσεις μπορούν να γίνουν οπουδήποτε στην Ελλάδα, μπορούν να συνδυαστούν και με ΜΜΜ και δεν υπάρχει κανένα κόστος για τη συμμετοχή στην καμπάνια.
Η εταιρία, αλλά και η πόλη που έχουν κάνει τα περισσότερα χιλιόμετρα στην διάρκεια του μήνα που αυτά καταγράφονται, ανακηρύσσονται οι νικητές της καμπάνιας και προβάλλονται στην σελίδα της.
Ο Αλέξανδρος Αθανασόπουλος μας μίλησε για τις οφέλη και τις προοπτικές της καμπάνιας αυτής:
«Η καμπάνια είναι εμπνευσμένη από άλλες αντίστοιχες του εξωτερικού που ήδη λαμβάνουν μέρος κάθε χρόνο, στο Βέλγιο, την Γερμανία, στην Ελβετία, την Τσεχία αλλά και σε διάφορες πόλεις και πολιτείες των ΗΠΑ. Τέτοιου είδους καμπάνιες θεωρούνται από τους καλύτερους τρόπους αλλαγής νοοτροπίας υπέρ του ποδηλάτου.
Η προώθηση της χρήσης του, έχει σημαντικά περιβαλλοντικά οφέλη: Από τις συμμετοχές που είχαμε μέχρι τώρα, έχουμε μετρήσει 123.103 ποδηλατικά χιλιόμετρα από 678 ποδηλάτες χωρισμένους σε 196 ομάδες.
Αυτό σημαίνει δεν καταναλώθηκαν 12.310 λίτρα βενζίνης και δεν εκλύθηκαν 28.572 κιλά διοξειδίου του άνθρακα, και αυτό συνέβη μόνον από αυτόν τον σχετικά μικρό αριθμό ποδηλατών.
Είναι προφανές ότι η προώθηση του ποδηλάτου ως μέσου μετακίνησης ωφελεί το περιβάλλον, αλλά ωφελεί και τα οικονομικά εκείνων που το χρησιμοποιούν. Η δε διαφήμιση των εταιριών μέσω της καμπάνιας, δίνει ένα πολύ σημαντικό κίνητρο στους εργοδότες να επιδιώξουν την αύξηση του αριθμού των μετακινούμενων με ποδήλατο εργαζομένων τους, παρέχοντας τους, αν επιθυμούν και ποδηλατικές υποδομές στους χώρους εργασίας. Η αύξηση δε, του αριθμού των ποδηλατών σημαίνει και ασφαλέστερες ποδηλατικές μετακινήσεις για όλους.
Ελπίζω ότι χρόνο με τον χρόνο η καμπάνια θα έχει ακόμα μεγαλύτερη απήχηση στο κοινό. Εκείνο που θα μπορούσε περαιτέρω να γίνει, θα ήταν να υπάρξουν κάποιες μικρές χορηγείες, ώστε να υπάρχουν και κάποια συμβολικά δώρα για τους συμμετέχοντες, ή ίσως και κάποια μικρά έπαθλα για τους "νικητές" της κάθε χρονιάς.
Αυτό θα ήταν καλά να το βάλετε σε εισαγωγικά, αφού νικητές μπορούν να θεωρηθούν όλοι όσοι συμμετέχουν στην καμπάνια, αφού έτσι και αλλιώς η χρήση του ποδηλάτου έχει οφέλη για την υγεία, το περιβάλλον και την οικονομία γενικότερα».
Μερικές από τις πιο επιτυχημένες καμπάνιες παγκοσμίως:
Βέλγιο
Τέσσερις εβδομάδες τον Ιούνιο.
5,2 εκατομμύρια χιλιόμετρα.
Γερμανία
Mit dem Rad zur Arbeit
Διοργανώνεται από έναν ποδηλατικό σύλλογο και από ένα ασφαλιστικό ταμείο.
Ξεκίνησε πιλοτικά το 2001 στη Βαυαρία. Το 2005 επεκτάθηκε σε όλη τη χώρα.
Το 2010 συμμετείχαν 170.000 ποδηλάτες. Διεξάγεται τον Ιούνιο, Ιούλιο και Αύγουστο. Δημιουργούνται ομάδες από 4 άτομα.
Ελβετία
Κάθε Ιούνιο, από το 2005.
Το 2009: 51.000 ποδηλάτες, 8,2 εκατομμύρια χιλιόμετρα.
Ομάδες με 4 άτομα.
Πράγα
Στην Πράγα η καμπάνια "Με Ποδήλατο στη Δουλειά" γίνεται το Μάιο (29 Απριλίου - 29 Μαΐου) για πρώτη φορά το 2011. "Συνδιοργανωτής" είναι η Πρεσβεία της Δανίας η οποία δίνει δώρο ένα ταξίδι στην Κοπεγχάγη. Συμμετέχουν πάνω απο 1000 ποδηλάτες με 270 ομάδες από 170 εταιρίες.
Seattle, Η.Π.Α.
Group Health Commute Challenge
Διοργανώνεται κάθε Μάιο από το τον μεγαλύτερο ποδηλατικό σύλλογο των Η.Π.Α. και από μια εταιρία ιατρικής ασφάλισης.
Ξεκίνησε με 3200 ποδηλάτες το 2004.
Το 2010 συμμετείχαν 10.000 ποδηλάτες με 1,7 εκατομμύρια χιλιόμετρα.
Oregon, Η.Π.Α.
Κάθε Σεπτέμβριο.
Το 2010 συμμετείχαν 1.283 οργανισμοί και 10.833 ποδηλάτες με 1,8 εκατομμύρια χιλιόμετρα.
Περισσότερες πληροφορίες αλλά και τις δικές σας συμμετοχές για την επόμενη καμπάνια «Με το ποδήλατο στην δουλειά», μπορείτε να κάνετε στην σελίδα www.biketowork.gr.
Πηγή:
http://www.mbike.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου